Valokuvakoulutusta yrityksille
Viekö kuvaus yrityksessänne liikaa aikaa vai aiheuttaako se jopa harmaita hiuksia? Oletteko huomanneet kuinka paljon kuvia kaivataan ja tarvitaan eri medioihin, mutta tukeakseen yrityksen kokonaisilmettä, kuvien pitäisi olla tasalaatuisia ja edustavia?
Voin teitä auttaa asiassa konsultin tai kouluttajan roolissa, olen toiminut valokuvaajana päälle 15 vuotta ja yritysten kuvamaailmoiden tarpeet ovat hyvinkin tuttuja. Olen käynyt useamman yrityksen luona puhumassa valokuvauksesta, ja aiheita on ollut laidasta laitaan, mm. somesisällön luomista, kevyellä kalustolla kuvaamista, tuotekuvaamista, kuvankäsittelyä, videokuvaamista tai uusimpana aiheena tekoälyn ja valokuvan yhdistämistä ja hyödyntämistä omissa materiaaleissa. Sisältö muokataan täysin yrityksen tarpeiden mukaisesti ja koulutuskertoja voi olla niin monta kun tarve vaatii.
Kuitenkin ennen jokaista koulutusta aloitan brändiin tutustumisella, sen visuaalisen ilmeen kartoittamisella ja kokonaistarpeiden kokoamisella. Tarpeet ja vaateet kuville käydään läpi aina koulutettavien kanssa jotta kaikki noudattavat samaa visuaalisen ilmeen suuntausta eikä tyyli ja ilme vaihdu vaikka henkilö kameran tai julkaisun takana vaihtuisikin.
Alla esimerkki yhden yrityksen koulutuksesta, sen sisällöstä ja materiaaleista.
Kävin Ylöjärvellä Sukkamestareilla kaksi kertaa antamassa vinkkejä tuotekuviin ja kuvien käsittelyyn, mutta ennen kaikkea helpottaakseni ja nopeuttaakseni heidän työnkulkua. Nykyajan laitteet ja ohjelmat mahdollistavat sen että kuvien syväykseenkään ei mene kauaa aikaa, varsinkin jos kuvat ovat teknisesti hyvät. Sukkamestareilla kuvataan paljon itse, eikä heidän kannata palkata ammattikuvaaja, sillä tuotteita valmistuu tehtaan puolelta viikottainkin, ja ne halutaan nopealla aikataululla kuvata ja julkaista.
Ensimmäisessä tapaamisessa kävimme läpi heidän kalustonsa, hankintatarpeet ja toiveet. Puhuimme myös kuvien tyylistä ja mihin pyrimme kuvien ja työnkulun osalta. Toisen tapaamisen sovimme kolmen viikon päähän jotta tarvittavat hankinnat ehtivät saapua.
Silloin kävimme läpi tuotekuvauksen pääpiirteitä, valojen asetukset, niiden keskinäiset suhteet, mihin kiinnittää huomiota kuvassa, valoissa ja varjoissa. Kävimme myös läpi kameran asetukset, kuvakulmat ja polttovälit. Sukkamestarit kuvaa tuotekuvia verkkokauppaansa ja jälleenmyyjilleen, mutta myös fiiliskuvaa sukista jalassa tai asetelmissa, joten kävimme läpi miten kannattaa kuvata jotta verkkokaupan materiaali on yhtenäistä valotuksesta, kuvakulmasta ja sävyistä alkaen, ja mm. mitä ottaa huomioon kun kuvassa onkin ihminen.
Tämän lisäksi kävimme läpi koneella kuvien valintaa, kuvankäsittelyn tarpeita, perussäätöjä ja syväystä.
Koulutuksen jälkeen Sukkamestarit sai yhteenvedon kirjallisena valokaavioineen ja kuvankäsittelyn kulun jotta neuvoihin on helppo palata. Tärkeää on myös että informaatio on löydettävissä myöhemminkin myös niille työntekijöille jotka ei paikalla ollut tai jotka sitä tulevaisuudessa kaipaa.
On monia Sukkamestareiden kaltaisia yrityksiä joiden on aikataulullisista tai budjetillisista syistä helpointa ja fiksuinta kuvata itse, ja näiden kuvien saamiseksi laadukkaiksi, yhteneväisiksi ja teknisesti hyviksi kuviksi on juuri se missä voin olla avuksi.