Yrityksen brändäys tuotteet kuntoon

Välillä on hyvä uudistua, miettiä uudelleen se oman yrityksen linjaus ja ulkonäkö ja asettaa uudet tavoitteet niin itselleen kuin yrityksen tulevaisuudelle.

Aloitin vuosi sitten tämän prosessin oman studioni kanssa, täyttihän yritykseni silloin 15 vuotta.
Ensimmäinen konkreettinen askel oli nettisivujen uudistus mutta paljon tapahtui kulissien takana suunnitelmilla niin pään sisällä kuin paperilla ja lukemattomilla tunneilla internetissä, ylipäätään kirkastamalla suuntaani valokuvauksen saralla, miettimällä mitä oikeasti haluan tehdä ja mihin haluan pyrkiä, ja ennenkaikkea, tähdentämällä ketkä ovat juuri minun asiakkaitani joita pystyn parhaiten palvelemaan.
Koin että aika oli oikea sillä palatessani äitiyslomalta olin luopunut omasta studiostani jota pyöritin kahdeksan vuotta ja työhuoneeni oli kotonamme vaatehuoneessamme. Pystyin niin sanotusti aloittamaan puhtaalta pöydältä ilman että suuret kuukausimenot määräsivät liikaa suuntaa.

Pikkuhiljaa tuntuu siltä että oma työ rupeaa olemaan valmista brändäykseni suhteen, tai niin valmista kun mikään nyt ikinä voi olla… Brändäys onkin aikaa vievää, ja se kasvaa ennen kaikkea siellä yrityksen juurilla, se on mielikuvaa, konkretiaa ja tekoja. Brändäys ei ole ikinä pelkkää yritysilmeen uudistusta, vaan se on myös tarinan, arvojen, kulttuurin ja identiteetin esille tuomista. Oikein tehtynä saavutammekin juuri oikean kohderyhmän puhumalla heille oikealla kielellä.


Yrityksen suuntaa kirkastaessa on hyvä miettiä seuraava: mitä haluat pitää mukanasi, mitä haluat jättää taaksesi ja miten haluat uudistua. Mikä on se joka tekee sinun yrityksestäsi vahvan, muista erottautuvan.
Itse otan mukaani muotokuvapuolelta saadun kokemuksen henkilöohjauksesta. Koen sen suurena vahvuutena että olen saanut kohdata työssäni kaikki ne tuhannet ihmiset jotka kamerani edessä on käynyt, ja kaikki he ovat osaltaan tuoneet ja kasvattaneet minut tähän pisteeseen.
Taakseni jätän, vaikkakin tietyllä kaiholla, muotokuvastudioni ja muotokuvaukset.
On aika mennä eteenpäin ja keskittyä siihen mitä olen halunnut tehdä jo pitkään, yrityskuvaukseen. Sitä olen toki tehnyt jo paljon koko ajan, ja aina vain suuremmalla prosentilla (ja sydämellä), sen myötä tämä viimeinen askel lopulliseen muutokseen tuntuukin yllättävän helpolta.

Kaiken kruunasi tänään saapuneet uudet tuotteeni uudella logolla. Sinetti ja nuo ihanat puurasiat ovat suomalaista käsityötä. Kotimaisuus ja ekologisuus onkin yksi johdattavista arvoistani.
Mukana on myös uudet suuret käyntikortit ja tarrat.

Seuraava tavoite onkin löytää vaihtoehtoinen paikka tälle vaatehuoneelle missä olen ruvennut jo viihtymään yllättävän hyvin… :D